Sunday, March 29, 2009

Setiap Saat Adalah Kenangan yang Memberi Motivasi

assalamualaikum. salam ceria semua! hehe..ceria nye hari ni.MySpace
sebab semalam dapat ku meluahkan segala perasaan yg pernah terbuku dihatiku. tentang kisah zaman kanak2 yang terasa sangat dewasa sbb dari kecil dah kene berdikari... MySpace

kamu percaya tak? bahawa semua manusia ada perkara yg dia tidak mahu ingat sepanjang hidupnya? saya percaya sgt. sebab saya juga ada perkara yg saya tidak mahu ingat. kalau ingat je rasa geram, marah, kecewa, sedih malah hilang rasa keyakinan diri.

semalam saya makan dengan sahabat lama. entah bagaimana kami menceritakan tentang kesusahan dan keadaan kami waktu sebelum habis sekolah. membantu ayah dan ibu, pergi bercucuk tanam untuk jualan di pasar, bermain dengan kawan dibawah pokok tembakau, mandi sungai dan...jadi budak nakal yang suka main dengan budak laki dan degil sangat.huhu (saya la tuh. kawan sy x pun (^_^)V peace!) MySpace

lepas tu jumpa kak Ida. kami berbual lama. tentang perkara yang kami tak nak ingat, perkara yang best...dan macam2 lagi. terutama nye tentang kasih sayang dan cinta. hehe. zaman kanak2 adalah zaman yang paling penting tau! nanti saya bagitahu kenapa ia penting di post yang akan datang.

sekarang ni bila dewasa (sudah dewasakah aku? heh), banyak tugasan, tanggungjawab dan perkara yg perlu difikirkan. jika kamu dan saya duduk dan fikir sejenak tentang zaman sekolah dulu dan zaman sebelum kita jadi se dewasa ini. saya kadang2 bertanya juga pada diri. adakah saya yang sekarang, sama dengan yang kelmarin atau yang dahulu..sy tanye parents saya. saya ni dulu bagaimana..tanya kawan2, sy ni org nye bagaimana..baru saya tahu. banyak perkara baik yang ada dulu sudah hilang dari diri saya. ada jugak perkara buruk dari diri saya sudah hilang bila saya dewasa sekrang.

kamu tahu x..sebenarnya hidup ni umpama memandu kereta. kamu dan saya memandu di sebuah jalan menuju sebuah destinasi. kereta ada cermin belakang, depan dan sisi. kalau kamu dan saya memandu kereta tu, kamu kene pandang cermin belakang, sisi dan depan jugak. ibarat nya kamu masih memandang masa silam kamu untuk kamu belajar daripadanya. kamu tidak boleh asyik pandang belakang, asyik menangisi kesilapan lalu tapi pandang kehadapan. destinasi kamu belum sampai. MySpace

hidup mesti terus. luka semalam kamu ubati lekas2. biar tidak terseret sekali bila kamu ingin meneruskan perjalanan hidup kamu. bila mahu memulakan perjalanan, bekalan seperti ilmu, pengalaman sendiri dan orang lain, harus kamu bawa sekali. jangan lupa juga perancangan yang rapi. jika hidup tanpa perancangan dan matlamat, kamu tidak tahu kemanakah arah tuju kamu. jadi kamu berjalan sahaja tidak kira apa nama tempat itu. nanti kalau tersesat di tempat yang berbahaya, bukankah kamu sudah menempah sakit disitu?

jadi apa kesimpulannya? kamu dan saya, melihat kembali masa lalu untuk kamu dan saya perbaiki lagi diri. dan jika ada terkandas dimana2 ketika sebelum ini, kamu dan saya akan cepat2 selesaikan dan teruskan perjalanan. jangan lupa perancangan dan matlamat destinasi. pastikan matlamat kamu itu jelas dan di lakar dalam minda dan perbuatan. insyaallah. hidup kamu dan saya tentu lebih ceria dan sentiasa pandang positif walaupun ribut hujan batu melanda negara. MySpace

mulai hari ini. fikir kan perkara yang indah dimasa lalu dan bawa ia kemasa sekarang. lepas itu, fikirkan perangai buruk kita dan apa2 sahaja yang tidak baik, perbaiki dan tinggalkan. sebab nanti berat lah kereta kita MySpace

lastly..semoga kamu dan saya ceria selalu. salam kasih dan sayang buat semua pembaca. hehe MySpace

4 comments:

Muhamad Faizal said...

Which one kenangan masa kecil yg memberi motivasi ni? Tlg mak ayah pergi bercucuk tanam untuk jualan di pasar or jadi budak nakal-degil bermain dengan kawan laki dibawah pokok tembakau, mandi sungai?

Hehe..

shahadah said...

hehe. yg menjadi kenangan bermotivasi adlh bercucuk tanam. mengajarku bahawa satu masa lalu diri ini pernah bersusah payah.so, masa sekarang, kene lah belajar utk bleh susah payah. yg main ngn budak laki tuh..heheh. ayah marah dan rotan. sbb budak2 tu kasar dan sy terjatuh. lain kali xleh main ngn diorg. diorg ganas. tpi kenangan kt sekolah dulu ialah pabila jadi pengawas sporting. dan best student. kene review balik bagaimanakah diriku jadi best student tuh. tpi skrg dh xjadi. huhu. dan diriku famous sbb byk surat bawah meja. hehe. yg xbest nye dulu bila sy terlalu garang dengan adik2. sian diorg. tpi skrg x dah. dah jadi kakak yg baik. heeeee

ateh... said...

wah sedap jugak ayat n cite2 kamu ni ye.ateh pun same tau.ade jugak benda yng ateh tak nak ingt kan.tpkan klu kite ingt balik kandang boleh gelak jugak kan.hihihihhi

shahadah said...

hehe..ateh ni..ade2 je nk buat org lain tersenyum. ni kira blog diari jugak la. tambah ngn elemen motivasi. hehe. semoga ateh selalu ceria mcm blog ateh jugak (^_^)

Post a Comment