Monday, March 9, 2009

MULALAH MEMBERI, ANDA AKAN MENDAPAT

assalamualaikum..salam ceria. semoga anda dan saya bergerak lebih maju dari selalu. nak maju ni bukan hanya merancang tetapi kene gerak jugak walaupun selangkah. maksudnya gerak kan badan dan fikiran walaupun sedikit. nanti lama2 jadi bukit. bak pepatah org dulu2.

saya nak citer tentang perasaan. yelah. maklum saja. semua org pn ada perasaan. rasa cinta, sayang, kasihan, benci, meluat, marah, sakit hati dan menyampah pun ada. anda tahu x? bila anada menyukai seseorg dengan sangat2, anda sebenarnya menghantar gelombang itu kedalam dirinya. dan jika suka anda itu terlalu kuat, dia akan merasa hal yang sama. percaya x? saya tahu..semua orang pernah merasa keadaan ini. hehe. termasuklah diri saya. so? cmner pulak ngan benci? ye! jika anda benci seseorg, automatik, orang yang anda benci akan merasa hal yg demekian pada diri anda. mereka dapat merasa diri mereka dibenci.

meh saya terangkan kenapa. perasaan adalah perkara yg susah dikawal. maknenya, anda masih boleh kawal cume susah. bila perasaan ini menguasai, anda akan menunjukkan nya dalam bentuk sikap atau perbuatan. tanpa sedar, bila anda terjumpa orang yang anda sukai, anda akan tersenyum tanpa dapat ditahan2 lagi. sudah lah tersenyum, siap terlanggar tiang lagi. maklumlah, bila hati dah pengaruhi kuat, mmg susah nk kawal. hehe. sama lah jika anda benci pada seseorg. automatik bila terjumpa dengannya, muka anda akan jadi masam mencuka. kalau tidak pun tertunjuk muka menyampah. yang si dia ni, mesti pelik dan tertanya. "kenapa aku tengok dia macam xsuka aku je" hah. pernah rasa cmtu? pernah kan???

apa yg boleh kita buat kesimpulan disini? positif nye ialah MEMBERILAH DAHULU, BARULAH MENDAPAT. bila dalam hal famili, mulalah untuk memberi kasih sayang anda dengan membantu, mengambil tahu hal ahli famili yg lain, meluahkan kasih sayang dengan kad ucapan dan raikan hari2 gembira mereka. insyaallah. suatu masa nnti, mereka juga akan menghargai anda. sama lah juga pada sahabat kita. mulalah untuk menunjukkan kasih sayang. nescaya, lama2 anda akan punya ramai sahabat dan mudahlah untuk mendapat pertolongan. mula kan hari ini ye! hehe. buat diri saya juga. salam ceria buat semua. (^_^)

5 comments:

mencari ALLAH yang hilang said...

assalamu'alaikum..
hhmm..betol k ni..??klu kita benci ngn orang n orang benci ngn kita, saya setuju..tapi klu orang benci kt saya n saya benci kt orang tu, saya xsetuju..saya xpernah alami tu.he..he..mungkin pemilik blogni permu mengadakan penelitian ulang n mungkin perlu mengadakan pengecualian..he..he..

ateh... said...

ooo ye ke mcm tu..ateh mcm penah rase je tau..betul jugak kate2 pengomen yag kat atas ni..kadang2 tak boleh gak mcm tu..

klu org dah benci ngn kite kan..jgn la masam je muke ngn dia.rugi tau..kite g kat dia n lempang je.hahahahhaa baru la rock untuk bergaduh.hhahahahha

shahadah said...

assalamualaikum ateh and mencari Allah yg hilang. oh. mgkin sha tersilap agaknye. hehe. sbb nye xpernah plak xsuka org sgt2. hm..xpe2 nnti sha tukar sikit erk. terima kasih untuk komennya. semoga terus memberi ye.. (^_^)

Muhamad Faizal said...

Tapi ada juga kes kita cuba utk menyukai seseorg, tapi dia tetap membenci kita.. Saya pernah dgr kes seorg sahabat saya yang mengeluh nasib dia mmg malang sbb dia pergi mana2, mesti akan ada org yg tak suka dia tanpa sebab.. Kes yang ni mcm mana pula ek?

shahadah said...

salam faizal..kesian nye kalau cmtu. ish2. hm betul la. kdg2 perasan x hidup kita mcm ade persamaan je jln hidup dia dri dulu smpai skrg. certai benda la. ada org yg selalu disukai wlupn dia gi mana2 pn. dan ade jugak gi mana2 pn org xberapa suka kat dia. sama jugak org sllu berjaya. sllu nye sejarah hidup dia sllu berjaya. tpi kalau dh dewasa, berubah jugak masa depan tu kalau berusaha kan?..renug2kan.thnx for da comment (^_^)

Post a Comment